Drukbezochte Toerlezjoere-bijeenkomst over social media

Van een like op Facebook naar een rinkelende kassa

Maandag 19 november organiseerde Toerlezjoere voor haar leden een inspiratiebijeenkomst over social media bij Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg. De opkomst en sfeer waren uitstekend, zo’n veertig geïnteresseerden waren aanwezig. Behalve onze eigen leden, sloten diverse bedrijven van Toerisme Alphen-Chaam aan. Koen Joosen van Mosquito marketing uit Etten-Leur gaf de aanwezige ondernemers interessante marketingtips in de vorm van een interactieve sessie.

Van passie naar resultaat

De rode draad van Koen’s verhaal was dat alles begint met passie en de houding die je aanneemt. Het verschil tussen moeten en willen winnen en durven te verliezen. Als je moet winnen, dan geloof je er niet in, twijfel je, moet je ergens aan voldoen en mag je niet verliezen. Als je wil winnen, dan geloof je ergens volledig in, ben je 100% overtuigd, trotser dan trots – je schreeuwt het van de daken – en durf je te verliezen.

Marketinggoeroe Simon Sinek heeft uitgezocht waarom voor een bepaald merk gekozen wordt. Hij legt dit uit aan de hand van WHAT, HOW en WHY. Hij ontdekte dat je met een sterke visie en een winnaarsmentaliteit het gedeelte van de hersenen aan kunt spreken dat keuzes maakt en beslist.

Doelgericht gebruik social media

Ook op social media is het belangrijk om een houding aan te nemen en niet zomaar – omdat anderen het ook doen – elk lukraak bericht op je pagina te delen. Denk hier goed over na. Waarom deel je bepaalde berichten? Passen deze écht bij jouw bedrijf?

Wel doen

  • Like de zakelijke pagina van Toerlezjoere-concullega’s, deels elkaars berichten en like de Facebook-pagina van Toerlezjoere.

Niet doen:

  • alleen tekstberichtjes op Facebook posten. Plaats er altijd een aansprekende afbeelding bij, bij voorkeur met eigen mensen erop (liever geen stockfoto’s).
  • geforceerd elke dag een bericht op Facebook posten, omdat het ‘moet’. Post alleen iets wanneer je iets te vertellen hebt, wat aansluit bij je passie en bedrijfsdoelen.

Maak het concreet
Wat zijn je doelstellingen? Formuleer ze op basis van je passie en maak ze concreet (SMART). Bepaal wanneer het voor jou een succes is. Wie zijn je doelgroepen? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Iedereen kan niet je doelgroep zijn. En via welke kanalen (Facebook, Instagram, YouTube, eigen website, folders, etc.) bereik je jouw klanten?

Communiceer je visie
Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet alleen een product communiceert, maar hierbij ook je visie vermeld, zodat je authentiek en geloofwaardig overkomt.

Focus op interactie, niet op aantal volgers/likes
Vaak worden het aantal likes of volgers als graadmeter van je pagina gezien, maar het gaat om de mate van interactie met je volgers. Als zij een bericht op je pagina plaatsen, reageer je hier dan op? Ben je oprecht sociaal? En ben je bereid tijd te spenderen aan (potentiele) klanten?

Bereik reguliere, niet-betaalde berichten op Facebook
Als je een regulier (niet-betaald) bericht op Facebook post, dan bereik je 2 tot 8% van je volgers. Wil dit bereik vergroten, door berichten betaald te plaatsen, stel dan Facebook Business Manager in. Lees hier hoe je dat doet. Met Facebook Business Manager kun je ook tijdstippen instellen waarin je het bericht wilt promoten. Bijvoorbeeld tussen 15.00 en 17.00 uur.

Koen raadt het af om berichten te promoten middels de button   

Voor hoeveel geld adverteren op Facebook?
Stem de hoogte van het promotiebedrag af op het aantal volgers van je pagina. Heeft je pagina 100 volgers, begin dan met een promotiebedrag van 1 euro per bericht voor maximaal twee dagen. Heeft je pagina 200 volgers, adverteer dan met 2 euro per bericht, etc.

Beste tijd posten bericht
Het merendeel post rond 17.00 uur berichten op Facebook. Kies dan juist eens voor een ander tijdstip.

Marketingmix

Mond-tot-mondreclame, digitale nieuwsbrief, krant, folders, reclame op auto, WhatsApp, etc. zijn voorbeelden van marketingkanalen die ingezet kunnen worden.

Tips Koen

  • Investeer in autoreclame, werkt heel goed!
  • Stuur niet dezelfde nieuwsbrief naar al je klanten, maar stem deze af op de doelgroep (personaliseren)
  • Zorg voor een mooie e-mailhandtekening inclusief logo

Veel gebruikte sociale media
Van alle sociale media wordt WhatsApp het meest gebruikt, daarna volgen Facebook en YouTube. YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine. Maak hiervan gebruik, deel je filmpjes op YouTube en ondersteun ze met goede teksten en zoektermen.

WhatsApp business
WhatsApp business, deze app is gratis te downloaden, is in te zetten voor adverteren op WhatsApp. Via deze app kunnen er groepen aangemaakt worden, waarin je personen gericht privé-berichten kunt sturen, zonder dat de groep deze ziet. Hiervan wordt steeds meer gebruik gemaakt, speel hierop in!

Beïnvloedingstechnieken

Sympathie
Als je een workshop, product of wat dan ook wilt promoten, plaats er dan een foto van jezelf bij. Je creëert hiermee sympathie. Mensen willen graag de mens achter het bedrijf zien. Gebruik zoveel mogelijk echte beelden, geen stockfoto’s.

Tip: koop een simpele camera en geef deze mee aan je bezoekers en laat ze foto’s van je accommodatie en omgeving maken. Echtere foto’s krijg je niet!

Autoriteit
Autoriteit verkoopt en maakt je krachtiger en geloofwaardiger. Het Toerlezjoere-schildje zorgt bijvoorbeeld voor autoriteit en herkenning.

Wederkerigheid
Geef iets weg, like- en winacties doen het bijvoorbeeld goed. Wie goed doet, ontmoet!

Sociaal bewijs
Laat je klanten vertellen hoe goed je bent. Vraag je klanten om reviews op Facebook, Google, Booking.com, etc.

Schaarste
Straal uit dat je de beste bent in je vak!

Consistentie
Zorg voor eenduidige boodschap en uitstraling.

Prikkel alle zintuigen
De juiste muziek of de geur van verse koffie, broodjes, etc. kunnen bezoekers ook positief beïnvloeden.

Terug naar nieuws