Routes in Brabant Symposium in de Hall of Fame in Tilburg

Donderdag 9 november organiseerden Visit Brabant en het Routebureau Brabant het eerste Routes in Brabant Symposium in de Hall of Fame in Tilburg. Met als doel de bezoeker te inspireren op het gebied van routes en routeontwikkeling in Brabant en hier meer uit te halen. Routes zorgen voor verbinding. Wat is er al en wat kunnen ondernemers en partijen voor elkaar betekenen? Namens het bestuur en de werkgroep pr van ondernemersvereniging Toerlezjoere werd dit symposium bezocht.

Brabant staat goed op de kaart
In Brabant zijn veel routes aanwezig, zo’n 17.893 kilometer routenetwerken (m.u.v. vaarwegen). De provincie staat in de top 3: fietsen, paardrijden en wandelen (derde provincie van Nederland) en mountainbiken (tweede provincie van Nederland). De ambitie is om Brabant in 2020 als dé routeprovincie van Nederland te profileren.

De pijlers voor de toekomst zijn: inzetten op thema’s, beleving, onderscheidend vermogen t.o.v. andere regio’s en innovatieve toepassingen (baecon technologie, hiermee krijgt toerist extra informatie en relevante tips, Brabant loopt hiermee voorop). De Van Gogh route, Liberation route en Trappistenroute zijn voorbeelden van sterke themaroutes die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld.

Sterke punten, aandachtspunten en kansen

  • Bestedingen per wandel- en fietsactiviteiten nemen sterk toe.
  • Sterke groei in 2011-2015 van het deel van de vakantie waarin wel eens gefietst (+12%) of gewandeld (+13%) werd.
  • Meer fiets- en wandeltochten door niet-Brabanders in 2015.
  • Goed gebruik van knooppuntennetwerken.
  • Fietsers en wandelaars zijn tevreden over Brabant.
  • Afname van het aantal fiets- en wandeluitstapjes in Nederland en Brabant.
  • Wandelaars zijn ontevreden over het aantal horecapunten onderweg, terwijl fietsers hier juist erg tevreden over zijn.
  • Alle routegebruikers hebben behoefte aan goede faciliteiten op startpunten, duidelijke bewegwijzering en voorzieningen onderweg, zoals rustpunten.
  • Voor 20% van de Belgen is fietsen de belangrijkste activiteit tijdens een vakantie in Nederland.
  • Na Brabant is Zuid-Holland de belangrijkste herkomstprovincie (1,2 miljoen) als het gaat om wandelaars.
  • Hoe langer een vakantie duurt, hoe groter de kans dat men gaat fietsen.
  • Brabant is de tweede mountainbikeprovincie van Nederland.

Trends
Trendwatcher Tessa van de Stegge van CherryLAB uit Amsterdam vertelde over de belangrijke trends. Haar visie op routes is dat het een manier is om vakantie te vieren, het zijn handvatten. Trends zijn een antwoord op de behoeften van nu: veiligheid, ontspullen (ervaringen i.p.v. bezittingen), fitheid, wifi als vanzelfsprekend, bezieling en rust, ouderwets genieten van de kleine dingen, participatie en ervaren.

Belangrijkste trends

1. Escape to nature
Mensen willen letterlijk even ‘uitpluggen’, offline zijn en in- en ontspannen in de natuur. Hoe: fix vakanties (om je relatie te herstellen), fit family (sportief met het hele gezin), overnachten op bijzondere plekken (hooiberg, boomhut, etc.), bamping (basic camping), stadskamperen, cocoonen in de stad, reizen met de camper (begint een life style te worden) en dieren (bijvoorbeeld yoga met geiten, knuffelen met varkens en als dieren mascotte).

2. Groen is cool
Traditie meets moderne behoeften. Hoe: mensen belonen voor een groene levensstijl en duurzaam ondernemen (voorbeeld gratis drankje aanbieden in hotel als mensen verantwoord gebruik maken van handdoeken), bijdragen aan een goed en champing (kamperen in leegstaande kerken).

3. Living la vida loca
Zet een local hero in. In Brussel heb je bijvoorbeeld een wand met een telefoon waarmee je een lokale inwoner kunt bellen en informatie over de omgeving kunt inwinnen. Ook worden erin steeds meer steden ‘free tours’ georganiseerd door vrijwilligers. Tip: meld je aan op https://www.visitbrabant.nl/nl/ask-a-local.

4. Food is fun
Meer aandacht voor duurzaam en eerlijk eten. Boerenmarkten, foerageren (zelf plukken en weten wat je eet) en food wellness zijn hot. Ook komen lokale eet- en drinktradities terug. In 2018 staat Brabant in het teken van duurzaam voedsel tijdens We Are Food 2018.

Succesfactoren
1. Creëer een totaalbeleving.
2. Denk niet in doelgroepen, zijn passé, speel in op passies en behoeften.
3. Werk samen.
4. Lokaal: ga uit van je eigen kracht. Ken je product en bedenk wat je zelf leuk vindt op vakantie. Voorbeeld: hotel de Marne (samenwerking van circa 60 ondernemers in Groningen).
5. Persoonlijk
6. Laat bezoekers meedoen.
7. Ben online aanwezig
8. KISS (Keep It Simple and Stupid)

Quick win
Met de trend ‘Escape to nature’ is het snelste resultaat te boeken. De toerist kun je naar Brabant laten ‘ontsnappen’ door een beleving van Brabantse natuur en gezond eten te bieden. Vervolgens dien je de juiste personen te bereiken, door bijvoorbeeld een gecombineerde inzet van Instagram, bloggers, vloggers, magazines en dagbladen. Mond-op-mond-reclame werkt nog altijd het beste.

Routebureau Brabant
Routebureau Brabant is een onderdeel van Visit Brabant en fungeert als brug tussen bezoekers, ondernemers en organisatie, om gezamenlijk meer recreanten te verleiden naar Brabant te komen. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor het behouden, promoten, onderzoeken en (door)ontwikkelen van maar liefst 16.000 kilometer aan bewegwijzerde fiets-, wandel-, mountainbike- en paardrijdroutes in Noord-Brabant.

routesinbrabant.nl

visitbrabant.nl